"Goede communicatie lijkt inefficiënt. Je kan niet op routine draaien."

16 juni 2015 / Door

Wet Pensioencommunicatie zet een belangrijke stap verder

Communicatie-eisen aan pensioenuitvoerder betroffen tot nu toe uitsluitend informatie-eisen. Met de nieuwe Wet Pensioencommunicatie en het bijbehorend Memorie van Toelichting heeft pensioencommunicatie een nieuwe dimensie gekregen. De overheid stelt namelijk dat je deelnemergericht en waar mogelijk op maat moet communiceren.

Nog steeds staat de wet bol van de informatieverplichtingen. Maar eindelijk is ook het besef gekomen dat je deelnemers daardoor niet actief worden. De belangrijke stap verder is het doel in het Memorie van Toelichting: “Het doel van pensioencommunicatie is dat de pensioendeelnemer weet hoeveel pensioen hij kan verwachten, kan nagaan of dat voldoende is en zich bewust is van de risico’s van de pensioenvoorziening.” Vanuit communicatieoogpunt een spectaculair zinnetje. Voor het eerst staat beschreven waarom je moet communiceren met deelnemers.

Een belangrijk woord in deze formulering is het woord ‘kunnen’. Deelnemer moeten kunnen nagaan of hun pensioen voldoende is. Dat zit hem niet in cijfers over de schutting gooien. Maar in een deelnemer helpen en overtuigen dat hij in staat is om een aantal zaken op een rijtje te zetten. Om dat te bereiken is overtuigende communicatie nodig. Een andere manier van communiceren dan we misschien gewend zijn. Maar minstens zo belangrijk.


Dit is een samenvatting van het blog dat geschreven is voor KAS BANK. Lees het hele blog op 10TALKS

.

0 Comments


Vragen of gewoon even contact? Bel of mail!

Of reageer met het formulier hieronder. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

reflex-footer-button